måndag, mars 12, 2012

Bumerang - Tatiana de Rosnay

Bild och baksidetext från boktipset.se


Antoine Rey är utled på sitt jobb och han avskyr att vara skild och ensamstående med två truliga tonåringar. När hans syster Mlanie fyller fyrtio, överraskar han henne med en helg vid Atlantkusten, där de brukade tillbringa barndomens somrar. Besöket väcker en mängd glömda minnen och Mlanie får en upprörande flashback. På vägen hem, precis när hon ska berätta vad som upprör henne, krockar de med bilen och Mlanie blir allvarligt skadad. Inget är lätt för Antoine som son, make, bror och far. Men så möter han den avspända och sexiga Angle, en obduktionstekniker som ger ny mening åt orden liv, kärlek och död.

Tatiana de Rosnay, född 1961. Författare. Journalist. Tedrickare. Parisiska. Halvfransk, halvengelsk. Skrev den omtalade bästsäljaren Sarahs nyckel (Bazar, 2007). Bumerang är hennes tionde roman.

Om boken:

"Det är den thrillerliknande intrigen som drar en igenom romanen, men när man väl vänder sista bladet så inser man att det som har hållit en kvar egentligen varit Antoine Rey och hans blick på människorna omkring honom. Den starka viljan att tro på illusionen som författaren bygger upp bottnar i den känslomässiga identifikationen med honom."Elise Karlsson, Svenska Dagbladet

"en klar fyra" Yukiko Duke, Gomorron Sverige

"Boomerang har alla ingredienserna till en bästsäljare: en psykologisk thriller där känsla flirtar med spänning [...]. Denna romantisk-komiska bumerang kommer att flyga jorden runt!" MARIE-CLAIRE

"de Rosnay skriver lågmält men innerligt en berättelse om att tvingas revidera sin egen historia. Jag är glad att hon inser att berättelsen inte nödvändigtvis måste mynna ut i ett magnifikt skådespel - för den närmast klassiska tragedi Antoine först tror sig kunna finna, visar sig verkligheten vara av mindre storslagen natur. Men det betyder inte att den historia som berättas blir mindre intressant, jag tycker tvärtom att den tjänar på att vara enkel, stillsam; i sin vardagliga tragik berör den ändå." Johanna Gredfors Ottesen, Helsingborgs Dagblad

Mitt betyg:



Boken är helt underbar, precis som Sarahs nyckel fastnade jag direkt i boken och sen sträckläste jag den under mindre än ett dygn, miljöskildringarna är underbara, personbeskrivningarna likaså jag lägger ifrån mig boken med lite sorg i hjärtat iom att den är utläst jag kommer sakna boken och längtar redan på nästa bok av Tatiana. Har du inte läst boken så läs den.

Inga kommentarer :