lördag, mars 03, 2012

Ön - Lotta Lundberg

Omslagsbild och baksidestext från Boktipset.se


 Långt ute i Söderhavet ligger Ön. I eget majestät, bortglömd och paradisisk under palmerna. Där arbetar Olivia, en svensk läkare, sedan tjugo år i sjukstugan. Hon har blivit en självklar del av Ön, älskar Taip men deltar även i danserna på Udden.

När turister från en lyxkryssning anmäler sexuella övergrepp på Ön skickas Christian, en brittisk socialchef, dit för att utreda sanningen bakom anklagelserna. Under några heta månader kommer allas föreställningar om frihet, sexualitet och skuld ställas på sin spets.
Ön är en av Samväldets sista kolonier i Stilla havet. Vems är paradiset? Och vem kan lämna förställningen om det?

Jag fick ljudboksversionen av Ön från Booked som är en sida som ger läsintresserade chansen att få "smygläsa" nysläppta böcker för att sedan dela med sig av vad man tycker och tänker om boken.

Betyg:



Jag har svårt att riktigt säga vad jag tycker om boken, jag gillar Lo Kauppi som är uppläsare och jag gillar verkligen känslan i boken rytmen när man lyssnar. Men själva historien är jag inte helt vän med. Miljöskildringarna är bra men det är något i boken som jag inte riktigt känns äkta något som jag inte riktigt kan sätta fingret på.


Inga kommentarer :