lördag, augusti 25, 2012

Änglarösten - Arnaldur Indriðason

Bild och baksidetext från Boktipset.se
Julen står för dörren när en anställd på ett stort hotell i Reykjavik hittas mördad i det källarrum där han även bott. Han verkar ha levt ett ensamt och isolerat liv, men när Erlendur och hans kollegor börjar göra efterforskningar upptäcker de att hans barndom varit både spännande och samtidigt tragisk. Han var nämligen en mycket lovande barnstjärna, hårt driven av sin pappa, med en strålande karriär som sångare framför sig. Ända tills han blev tonåring och rösten försvann för gott mitt under en konsert...
Men vem kan ha haft intresse av att ta livet av denna enstöring?

Precis som i sina tidigare böcker har Arnaldur Indridason skrivit en tät, vardagspsykologisk berättelse, mot fonden av ett kargt och dramatiskt vindpinat Island. Huvudtemat denna gång är vad som kan hända inom en människa som drivs mot avgrunden av en sträng och kompromisslös förälder. Samtidigt får vi följa Erlendurs eget liv och hans komplicerade familjerelationer, och även möta en ny bekantskap som får stor betydelse för honom, en kvinnlig patolog som blir delaktig i utredningen.

Mitt betyg:
 Det är första gången jag läser någon av Arnaldurs böcker och kanske drar det ner betyget för jag har lite svårt att får ordning på namnen på de olika huvudkaraktärerna kan bero på att det är isländska namn som inte är så vanligt att man läser/hör och därför får dom inget naturligt uttal att fästa vid namnet. När jag fått ordning på vem som är vem blir det en helt okej deckare och jag kan tänka mig att läsa fler böcker om Erlendur och hans kolleger.

Inga kommentarer :