måndag, februari 03, 2014

Norwegian wood - Haruki Murakami

Bild och baksidetext från boktipset.se
När den trettiosjuårige Toru Watanabe hör Beatles-låten "Norwegian Wood" spelas i en sliskig orkesterversion i ett flygplan så är det som om hans huvud sprängs i bitar. Som av en blixt väcks minnet av en kärlek han upplevt i skarven mellan tonår och vuxenhet. Hon hette Naoko, och var flickvän till en av Torus vänner.
När vännen tog sitt liv drev de isär, men när de båda träffas igen av en slump blir han kär och får uppleva en förälskelse som till lika delar är öm, intensiv och omöjlig. Naokos psyke är bräckligt. Hon försvinner till ett vårdhem och Toru bestämmer sig för att vänta, skriva brev och leva för några få korta besök. Samtidigt är han starkt dragen till en studiekamrat, som tydligt visar sitt intresse för honom. Toru lever i förvirring och ensamhet i spänningsfältet mellan dessa kvinnor.

Norwegian Wood är en kärlekshistoria som är intensiv på ett lågmält sätt, på en gång erotisk och oskuldsfull, lika självklar och komplicerad som kärleken själv.

Haruki Murakami (född 1949) är sin generations främste japanske författare. Han har skrivit en lång rad romaner och novellsamlingar (bland annat om jordbävningen i Kobe) men också flera internationellt uppmärksammade reportage, som de om gasattacken i Tokyos tunnelbana.

Orig titel Noruwei no mori
Översättning Eiko och Yukiko Duke
Omslag Sara R. Acedo

Mitt betyg:
 Det var svårt för mig att komma in i boken jag började redan innan jul men la den ifrån mig efter 50-60 sidor för att läsa något annat, nu har jag kommit igenom den och kan inte påstå att jag hade lättare att komma in i den nu men jag gav inte upp denna gång och på slutet tog det sig och jag började få positiva känslor för karaktärer och boken så boken slutade helt okej men det tog lång tid att läsa den.

 Författarens hemsida

Inga kommentarer :