onsdag, november 12, 2014

Dandy - Jan Guillou

Bild och baksidetext från Boktipset.se
Dandy av Jan Guillou - andra delen i en romansvit om Det stora århundradet. Missa inte denna episka roman om det århundrande vi just lämnat bakom oss! Det är en fantastisk väv av små och stora berättelser som tillsammans skapar en bild av ett sekel fullt av framtidstro, men som är också är det mest dramatiska och blodiga hittills.
I romanen Brobyggarna introducerades de tre fattiga bröderna Lauritz, Oscar och Sverre från Vestlandet i Norge. Deras ovanliga tekniska talanger förde dem via välgörenhet och stipendier till dåtidens förnämsta examen som diplomingenjörer vid universitetet i Dresden. Lauritz återvände till Norge, Oscar försvann till Tyska Östafrika och Sverre reste under mer oklara omständigheter till London och hördes inte vidare av. I Dandy får vi veta allt som hände Sverre, från den första förälskelsen i Dresden där han och den engelske ingenjörsstudenten lord Albert Manningham bestämde sig för ett liv tillsammans. De två unga och eleganta gentlemännen återvänder till Wiltshire i södra England. Efter sin fars för tidiga död har Albert övertagit såväl titel som ansvaret för slottet Manningham. Samtidigt rör de sig bland Londons konstnärer och bohemer inte minst den frigjorda Bloomsburygruppen. Sverres konstnärliga talang får också blomma ut och han börjar med att måla en rad porträtt, bland annat på Alberts systrar och en serie målningar som skildrar livet på och kring Manningham.

Om Brobyggarna kretsade kring ingenjörskonst och teknik i det nya 1900-talet så rör sig Dandy mer i de sköna konsternas värld, som också den är starkt präglad av tidens optimistiska föreställning att 1900-talet är och ska förbli fredens stora århundrade. Men på samma sätt som Första Världskriget slog sönder hela tillvaron för de äldre bröderna Lauritz och Oscar drabbas nu Sverre och Albert. Deras värld av skönhet och konst förvandlas till ett dånande helvete. Och för de tre bröderna, liksom för miljoner andra européer, måste tillvaron byggas upp på nytt och livet börja om någon annanstans. Jan Guillous andra del i romanserien Det stora århundradet om 1900-talets Europa

Mitt betyg:
 Jag hade väldigt låga förväntningar på denna bok då jag från flera hade hört att dom tyckte sämre än den än Brobyggarna men jag blev väldigt överraskad när jag direkt fastnade och ville läsa mer, berättelen om Sverre och Albert tilltalade mig och jag tycker genast om dom och deras liv. Nu ser jag fram emot att läsa nästa bok och se om den är lika bra eller om jag kommer ha för höga förväntningar på den.

Inga kommentarer :