fredag, november 07, 2014

Tiggarflickan - Alice Munro

Bild och baksidetext från boktipset.se
En av Alice Munros klassiska novellsamlingar. Tiggarflickan består av tio sammanhängande noveller där Munro tecknar porträttet av den unga kvinnan Rose. Hon växer upp i ett fattigt hem, men får genom ett stipendium möjlighet att studera vid ett anrikt lärosäte. Där tränar hon bort allting som avslöjar hennes klassbakgrund: dialekten, sättet att klä och föra sig. Allt för att kunna börja om på nytt.

Tiggarflickan gavs ut första gången på engelska 1978. Det var Alice Munros tredje novellsamling och stora genombrott. Våren 2013 var Alice Munros senaste novellsamling, Brinnande livet, en av de mest omtalade litterära utgivningarna. Svenskarna har tagit Munro till sina hjärtan.

Mitt betyg:
 En stark trea, jag tycker mycket om språket och flytet i läsningen som boken ger men tyvärr klickar det inte till 100% mellan mig och Rose jag irriterar mig på småsaker i hennes beteende och det gör att läsningen inte blir den upplevelse jag önskar. Jag kommer definitivt ge Alice Munro en ny chans för jag gillar hennes sätt att skriva på.

Inga kommentarer :